گیاه خواری “دنیایی از رژیم های سالم!”

گیاه خواری

گیاه خواری روندی تغذیه ای برای مصرف هر چه بیشتر مواد غذایی گیاهی محسوب می شود. رژیم گیاه خواری در سال‌های اخیر محبوبیت گسترده‌ای در بین افراد پیداکرده است. برخی مطالعات تخمین می‌زنند  که گیاهخواران تا ۱۸٪ از جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهند. اگر شما هم دوست دارید با این رژیم محبوب و خواص آن آشنا شود؛ ادامه ی مطلب را مطالعه فرمایید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: سیر تا پیاز تربیت تک فرزند


چندین نوع رژیم گیاه خواری

چندین نوع از رژیم‌های گیاه خواری وجود دارد:

گیاه خواری

اگر شما یک رژیم گیاهخ واری را دنبال می‌کنید، به این معناست که گوشت، مرغ و یا ماهی مصرف نمی‌کنید. این دسته از افراد نیز براساس محصولات حیوانی که مصرف می‌کنند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • گیاهخواران لاکتو-اوو، تخم‌مرغ و محصولات لبنی مصرف می‌کنند
  • گیاهخواران لاکتو محصولات لبنی می‌خورند اما تخم‌مرغ نمی‌خورند
  • گیاهخواران اوو تخم‌مرغ می‌خورند اما محصولات لبنی نمی‌خورند

وگان

اگر شما از یک رژیم وگان پیروی می‌کنید، شما گوشت، مرغ و ماهی مصرف نمی‌کنید. همچنین شما محصولات لبنی، تخم‌مرغ و دیگر محصولات حیوانی مانند ژلاتین یا عسل نیز نمی‌خورید.

نیمه‌ گیاه خواری

کسی که نیمه‌گیاه‌خوار است گوشت مصرف نمی‌کند اما برخی غذاهای حیوانی را می‌خورد:

  • ماهی‌خواران (Pescetarianism) ماهی می‌خورند ولی بقیه انواع گوشت را نمی‌خورند.
  • پولو-گیاهخواران نیز مرغ می‌خورند اما ماهی و دیگر انواع گوشت را نمی‌خورند.

انعطاف‌ پذیران

بقیه افراد چیزی را دنبال می‌کنند که به آن شبه‌گیاه خواری و یا انعطاف‌پذیری می‌گویند. افرادی که این رژیم را دنبال می‌کنند بیشتر از غذاهای مبتنی بر گیاهان استفاده می‌کنند اما ممکن است گاهی از گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، مرغ و ماهی در مقدار کم استفاده کنند.

بخوانید
درباره خستگی عاطفی بخوانید

جهت آگاهی: کندر “داروی باستانی ایرانی”


رژیم گیاه خواری برای چه افرادی مناسب نیست؟

صرف نظر از فواید این رژیم باید توجه داشت که رژیم گیاه خواری برای برخی افراد مناسب نیست. این افراد شامل گروه های آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان و ورزشکاران می شود.

زن حامله

در دوران حاملگی و شیردهی با توجه به تامین رشد جنین و تغییرات بدن مادر باردار، نیاز به کالری، پروتیین، ویتامین و مواد معدنی افزایش می یابد. ویتامین های ب2، ب6، ب 12، اسید فولیک و عناصری مانند روی و آهن در منابع حیوانی بیشتر و قابل جذب تر هستند. پس مادران باردار و شیرده که از رژیم گیاه خواری استفاده می کنند باید به میزان بالاتری از مغزها، حبوبات، میوه های خشک و محصولات لبنی یا در صورت امتناع از شیر سویا استفاده کنند.

درمورد کودکان نیز باید دقت داشته باشیم تا با وجود برنامه غذایی متنوع و کامل می توان رشد مناسب آنها را تامین کرد، اما به علت وجود میزان زیاد مهار کننده های جذب در منابع گیاهی مانند فیتات که در غلات و دانه ها موجود است و اگزالات که در اسفناج، ریواس، شکلات و بادام زمینی وجود دارد، سیترات موجود در مرکبات و تانات موجود در چای، به کاهش جذب مواد مغذی منجر می شود. پس رژیم گیاه خواری در مورد کودکان بهتر است علاوه بر تامین پروتئین، لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار، سبزیجات برگ سبز و… را به رژیم غذایی شان بیفزایند.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: آنچه درباره ی زرشک پلو باید بدانید


فواید و خواص رژیم گیاه‌ خواری

فواید زیادی در رژیم گیاه خواری در صورت اجرای درست آن، وجود دارد.

بخوانید
چرا انبه را پادشاه میوه ها می نامند؟ + انبه‌ چه خواص و فوایدی دارد؟

خطر سکته و چاقی را کاهش می دهد

گیاهخواران در گزینش غذایی خود آگاهانه‌تر عمل می‌کنند. معمولا دچار زیاده‌خوری نمی‌شوند و هنگام انتخاب غذا بر پایه احساسات عمل نمی‌کنند. این موارد از موثرترین تمرین‌های رژیم‌های لاغری است. بخش اطفال بیمارستان دانشگاه بلژیک گفته است که انتخاب رژیم وگان می تواند راهکاری عالی برای کاهش خطر ابتلا به چاقی و سکته باشد.

جلوگیری از دیابت نوع 2

دنبال کردن یک رژیم گیاه خواری سالم ممکن است به جلوگیری و درمان دیابت نوع 2 و مشکلات در ارتباط با آن مفید باشد. این مسئله به انتخاب غذاهای کم شکر مانند غلات کامل، حبوبات و آجیل‌ها برمی‌گردد که سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارند.

گیاه خواری برای جلوگیری از دیابت 2

در یک پژوهش، گیاهخواران با احتمال نصف بقیه افراد غیرگیاهخوار در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

کاهش علائم آسم

یک پژوهش قدیمی سوئدی نشان می‌دهد که رژیم گیاه خواری و به‌خصوص وگان، ممکن است علائم آسم را کاهش دهد. 22 نفر از 24 نفری که برای یک سال رژیم وگان داشتند، روند بهبود از جمله نیاز کمتر به دارو را در خود مشاهده کردند.

به نظر می‌رسد که برخی غذاهای حیوانی ممکن است پاسخ‌های آلرژی و یا التهاب ایجاد کنند. درنتیجه حذف این غذاها از رژیم غذایی می‌تواند این پاسخ‌ها را کاهش دهد.

پوستی سالم تر

اگر دوست دارید پوستی سالم داشته باشید، باید میزان صحیحی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را با حجم زیادی از آب مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجاتی که گیاهخواران مصرف می‌کنند، مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و میزان کافی از آنتی اکسیدان‌ها است. علاوه بر این، از آنجا که این مواد غذایی بر پایه آب هستند، مصرف آن‌ها به‌صورت خام، کمک بزرگی در دریافت و جذب مواد مغذی به بدن می‌کند.

بخوانید
لکنت زبان چیست؟ + نحوه درست برخورد با افراد دارای این اختلال

میزان آنتی اکسیدان بالا در برخی از غذاهای رژیم گیاه خواری نیز شما را از بیماری‌ها در امان نگه می‌دارد. همین مورد موجب سلامت پوست می‌شود.

همچنین هضم و دفع غذاهای رژیم گیاه خواری برای دستگاه گوارش به‌مراتب آسان‌تر است. در زمان کمتری می‌توان آن‌ها را پخت، سالم‌تر هستند. از همه مهم‌تر، پول کمتری برای تهیه آن‌ها باید هزینه کرد. سبزیجات و میوه‌ها نه تنها برای زندگی سالم حیاتی هستند؛ بلکه در حفظ محیط زیست نیز نقشی اساسی را ایفا می‌کنن

افزایش سلامت استخوان‌ها

نرخ پوکی استخوان در کشورهایی که بیشتر مردم آنها رژیم گیاه خواری دارند، کمتر است. محصولات حیوانی ممکن است واقعاً باعث خروج کلسیم از بدن شوند که باعث کاهش تولید استخوان و درنتیجه پوکی استخوان می‌شود.

افزایش سلامت استخوان

در یک پژوهش، افرادی که به مدت 20 سال یا بیشتر رژیم گیاه خواری لاکتو-اوو داشتند، در سن 80 سالگی تنها 18 درصد مواد معدنی استخوانشان کمتر بود. همه‌چیزخواران و یا گوشت‌خواران در این پژوهش، در همان سن 35 درصد کمبود موادمعدنی استخوان داشتند.


درباره ی افسردگی پس از زایمان چه می دانید؟


پیامد های منفی گیاه خواری

در صورت رعایت نکردن و نداشتن دانش کافی از رژیم گیاه خواری با مشکلات زیر مواجه خواهید شد.

کمبود ویتامین

اگر شما برای تهیه مواد مغذی موجود در منابع حیوانی از طریق منابع گیاهی اطلاعاتی ندارید، به زودی کمبود پروتئین، B12، کلسیم، ویتامین D و دیگران را حس خواهید کرد.

خطر ابتلا به سرطان کولورکتال

می توان فرض کرد که خوردن گوشت سنگین خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهد، اما بررسی ای که در مجله آمریکایی Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، در این مطالعه خواهید دید، همه سرطانها در بین گیاهخواران نسبت به گوشتخواران کمتر بود، اما میزان بروز سرطان کولورکتال در گیاهخواران بیشتر از مصرف کنندگان گوشت بود.

بخوانید
سعیده قدس کیست؟ + نگاهی به زندگی سعیده قدس، بنیانگذار موسسه محک

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: همه چیز درباره ی متاورس


سخن پایانی

در این نوشته در مورد رژیم گیاه خواری و خواص و مضررات آن سخن گفتیم. رژیم گیاه خواری متعادل ممکن است کاملاً سالم و مغذی باشد، به‌شرط اینکه برای جلوگیری از کمبود مواد موردنیاز بدن و پیشگیری از ایجاد مشکلات یا بیماری‌ها، سعی کنید به‌طور منظم از همه منابع غذایی و مواد مغذی استفاده کنید. سپاس که در مجله لاکچری لایف همراه ما بودید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا