اینترنت در ارائه خدمات و سرویس ها، ابزارهای مختلف و امکانات متفاوتی را در اختیار کاربران علاقه مند قرار می دهد . یکی از این ابزارها را می توان سرویس ها و خدماتی دانست که شما را قادر به برقراری ارتباط با مخاطبان می نماید.آیا شما از آندسته از افرادی هستید که تمایل به داشتن چنین ابزاری دارید و مایل به داشتن یک صفحه شخصی هستید تا بتوانید موارد مورد علاقه خود را در آن قرار دهید . بشرطی چند سال گذشته با گذاشتن قدم در دنیای اینترنت به یکی از مهمترین دستاوردهای نشر اطلاعات در دنیای وب دسترسی پیدا کرد که آن را می توان وبلاگ یا بلاگ را نامید .در این مقاله قصد داریم به بررسی تعریف وبلاگ و نحوه شروع وبلاگ نویسی و … بپردازیم . با ما همراه باشید .
بلاگ یا بلاگ چیست؟
وبلاگ Weblog واژه ای است که توسط یک وبلاگ نویس آمریکایی (Jorn Barger) ابداع شد . وبلاگ یا بلاگ که در ابتدا به معنی دفترچه خاطرات آنلاین معرفی شد، از دو واژه Web که شبکه جهانی اطلاعات معنی می شود و Log که به فایل هایی گفته می شود که تمام اتفاقاتی که در یک کامپیوتر می افتد را ثبت می کند . واژه بلاگ Blog توسط Peter Merholz ابداع شد . پس از آن Evan Williams که برنامه نویس مشهوری است، درسیستم وبلاگدهی مشهور گوگل واژه Blogger را خلق کرد و پس از آن سیستم وبلاگ نویسی Blogger را نوشت.
وبلاگ و وب سایت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
همانگونه در تعریف وبلاگ بیان شد وبلاگ در ابتدا به عنوان دفترچه خاطرات آنلاین معرفی شد و پس از آن از وبلاگ استفاده های کاربردی تر و بهتر شد . مثلا آموزش و اخبار و قرار دادن اطلاعات . اما نباید وبلاگ و وب سایت را با هم اشتباه کرد . این دو تفاوت اساسی با یکدیگر دارند . وبلاگ صرفا به منظور اطلاع رسانی ساخته می شود . اما وب سایت اینگونه نیست . از وب سایت به منظور ارائه خدمات استفاده می شود .
وبلاگ ها قابلیت این را ندارند که خدمات آنلاین را انجام دهند اما وب سایت ها به منظور ارائه خدمات و کاتالوگ های آنلاین ساخته می شوند . وبلاگ یک رسانه ای است که در بازه های زمانی کوتاه آپدیت می شود و در بازه های زمانی مشخص و یا نامشخص مطالب خود را به روز می کنند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین بازی های گرافیکی دنیا را بخوانید.
تفاوت بین بازاریابی محتوا و وبلاگ نویسی چیست؟
بازاریابی محتوا و وبلاگ نویسی دو موضوعی هستند که معمولاً باهم اشتباه گرفته میشوند. درست است که این دو بهصورت مستقیم باهم ارتباط دارند ولی هرکدام از آنها تعریف جداگانهای دارند. فهمیدن این تعاریف به شما کمک میکند از همین ابتدای کار تصویر ذهنی درستی از این موضوع داشته باشید.
وبلاگ نویسی
وبلاگ نویسی (blogging) احتمالاً اصطلاحی است که شما با آن آشنا هستید – برشی از کلمه “وبلاگ” است و به انتشار مطالب اطلاعرسانی مکتوب در یک وبسایت اشاره دارد. انواع وبلاگ نویسی:
- وبلاگهای شخصی
- وبلاگهای شرکتی
- وبلاگهای سیاسی
بازاریابی محتوا
وبلاگ نویسی برای مشاغل بهتنهایی کافی نیست. اشتباه متوجه نشوید – وبلاگ نویسی فوقالعاده است. ما همیشه این کار را انجام میدهیم و درسهای زیادی از آن آموختهایم. اما برای مؤثر بودن آن باید نیمنگاهی هم به بازاریابی محتوا داشته باشیم.
چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم؟
بنابراین کسی که به دنبال وبلاگ نویسی باشد و بخواهد که یک وبلاگ برای خود بسازد، باید پلتفرم لازم را فراهم کند تا متن مورد نظر خود را در آن قرار داده و در قالب یک وب سایت یا بلاگ در معرض دید کاربران قرار دهد. نوشتن وبلاگ را میتوان به نوشتن کتاب یا حتی نوشتن دفتر خاطرات تشبیه کرد که در آن اطلاعات فرد با توجه به سلیقه و نیاز سایر افراد نوشته میشود. یک وبلاگ نویسی حرفهای معمولاً سعی میکند اطلاعاتی در وبلاگ خود قرار دهد، که هم نوشته خود او باشد و هم برای خواننده جذاب باشد.
یک نکته بسیار مهم در وبلاگ نویسی، انتخاب سبک مناسب برای وبلاگ است. مطالب یک وبلاگ ممکن است کپی شده از سایت یا از منبع دیگری باشد یا خود فرد وبلاگنویس آنها را آماده کرده باشد. به خاطر داشته باشید، وبلاگهایی که با توجه به اطلاعات خود شخص و تجربه او آماده شده باشند، جذابیت بیشتری برای کاربران دارند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله رمان های ایرانی را بخوانید.
چه آموزشهایی در وبلاگ نویسی به ما کمک میکند؟
برای کسانی که در ابتدای راه هستند و به دنبال صفر تا صد وبلاگ نویسی هستند، چند آموزش زیر حیاتی است:
1. آموزش انجام طراحی قالب وبلاگ
آموزش طراحی قالب وبلاگ از نظر بسیاری از وبلاگ نویسان و وبمستران اهمیت چندانی ندارد و معتقدند که یک وبلاگنویس به چنین اطلاعاتی نیاز ندارد. بررسی مسیر یک وبلاگ از لحظه شروع تا لحظه رسیدن به درآمد نشان میدهد که تنها، گامهای ابتدایی آن برای اهداف شخصی است و کمکم رقابت با سایر رقبا و به دست آوردن رتبه بهتر در اولویت قرار میگیرد. پس باید بپذیریم که سئو فنی در رتبهبندی وبلاگها اهمیت ویژهای دارد و کسی که به دنبال پیروزی در رقابت با سایر وبلاگ نویسان است، باید بتوانند قالب وبلاگ خود را از جهات مختلف بهینه کند تا برای رقابت آماده باشد.
2. آموزش در مورد نوشتن مطالب خلاقانه
آموزش بعدی در وبلاگ نویسی، آموزش نوشتن مطالب جذاب و خلاقانه است. نمیدانم تا چه اندازه با فضای اینترنت و وبلاگها آشنایی دارید، اما با جستجوی یک کلیدواژه ساده مانند «وبلاگ» در حدود 96 میلیون نتیجه در گوگل دریافت میکنید که هر کدام از آنها ممکن است مطالب اختصاصی یا تکراری داشته باشد. این آمار نشان میدهد که انتخاب کلید واژه، انتخاب متن و حتی انتخاب کلمات استفاده شده در آن اهمیت ویژهای دارد. پس کسی که به دنبال وبلاگ نویسی حرفهای باشد، باید بتواند مطالبی خلاقانه و جذاب بنویسد تا کاربر در نگاه اول با این متن ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده کنند.
3. یادگیری روشهای مختلف گردآوری مخاطب و افزایش نرخ تبدیل
به دست آوردن بازدیدکننده و تبدیل کردن آنها به مخاطب و مشتری تکنیک خاص خود را دارد و روش تبدیل آنها نیز با شیوههای خاص انجام میشود. وقتی که شما قصد راه اندازی یک وبلاگ را دارید و میخواهید به طور مرتب بر روی آن کار کنید، لازم است که روشهای مختلف جذب بازدیدکننده را بشناسید. قرار نیست که تمامی مخاطبان شما از طریق جستجوی ارگانیک و موتورهای جستجو جذب شوند، بلکه ممکن است در گامهای بعدی به سراغ ابزارهای دیگر مانند تبلیغات کلیکی یا تبلیغات متنی بروید.
4. یادگیری نحوه انتخاب هاستینگ مناسب برای وبلاگ
هاستینگ برای یک وبلاگ بسیار مهم است و سرعت بارگذاری و همچنین گرفتن رتبه در موتورهای جستجو با توجه به این مسئله اهمیت پیدا میکند. هاست از کلمه انگلیسی Host برگرفته شده است که به معنی میزبانی است. در واقع شما یک میزبان برای وبلاگ خود انتخاب میکنید که کلیه اطلاعات شما بر روی آنها بارگذاری میشود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله معرفی انواع ژانر فیلم را بخوانید.
اگر بتوانید یک هاست مناسب و با کیفیت انتخاب کنید، مطمئناً کیفیت وبلاگ شما بالا خواهد بود و میتوانید بیشترین بهره وری از آن را داشته باشید. در مورد بحث هاستینگ و انتخاب آن در گامهای بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.
وبلاگ نویسی در چه زمینههایی قابل اجراست؟
انتخاب زمینه برای وبلاگ نویسی به سلیقه فرد وبلاگنویس بستگی دارد و تحت تأثیر فعالیت اقتصادی یا شخصیتی اوست. به عنوان مثال ممکن است یک وبلاگنویس تصمیم بگیرد که مطالب آن را به دست نوشتهها و شعرهای شخصی خود اختصاص دهد یا تصمیم بگیرد که وبلاگ را در کنار یک فروشگاه ایجاد کند و به آن در حوزههای مختلف کمک کند. در هر صورت، انتخاب زمینه وبلاگ موضوع چندان پیچیدهای نیست، اما کسانی که به دنبال رقابت و کسب درآمد از وبلاگ هستند، میتوانند زمینههای زیر را به عنوان حوزههای اصلی فعالیت خود انتخاب کنند:
- فشن و مدل: آرایش، زیبایی، پوشش، مو و محصولات زیبایی.
- سفر و مسافرت: جاذبههای طبیعی و گردشگری، بهترین مکانها، مقاصد گردشگری، رستورانها، مکانهای تفریحی.
- تکنولوژی: معرفی نرمافزارها، برنامهنویسی، توسعه وب، طراحی وبسایت، استارتآپها.
- کسبوکار: بهروزرسانیهای حوزه صنعت، گزارشهای لحظهای، نقاط کارشناسانه، بهترین شیوه برای انجام کارهای مختلف.
- بازاریابی محتوایی: شیوههای مختلف برای کسب درآمد، بهترین شیوهها برای انجام سئو، شیوههای انجام کمپینهای تبلیغاتی و محتوانویسی جذاب.
- غذا و خوراکی: دستور پخت و آماده سازی، معرفی رستورانها و آشپزخانهها، معرفی تجهیزات آشپزخانه و معرفی دکوراسیون آشپزخانه.
- مسائل مالی: رویدادهای صنعتی، روشهای مختلف کسب درآمد، روشهای مختلف پسانداز، روشهای اختصاص بودجه به هر پروژه.
- سلامتی و کاهش وزن: معرفی تجهیزات ورزشی، معرفی روشهای تغذیهای، معرفی روشهای تمرین، معرفی رژیمهای غذایی.
- سبک زندگی: باغبانی، بهبود وضعیت منزل از لحاظ کارایی و دکوراسیون؛ چیدمان تجهیزات منزل، برنامه ریزی برای کارهای مختلف، مسافرت، و نحوه انجام کارهای شخصی.
- کارهای حرفهای و آکادمیک: ارائه مقالههای علمی و ترجمه شده، معرفی دانشگاهها، معرفی نحوه پذیرش در دانشگاههای مختلف خارجی و داخلی، بحثهای کارشناسی در حوزههای مختلف، شناخت افراد با توجه به زمینههای فعالیت.
- سرگرمی: نوشتههای طنز و خندهدار، داستانهای کوتاه و بلند، انتشار فیلم و کلیپ، انتشار موسیقی، ساخت پادکست، معرفی شخصیتهای برجسته، معرفی تکنولوژیهای جدید و ارائه نرمافزارهای موبایل.
نحوه وبلاگ نویسی چگونه است؟
الان باید تفاوت بین وبلاگ نویسی و بازاریابی محتوا مشخصشده باشد. هر دو را دوست داریم و بهتر است هر دو را انجام دهیم. اما بهتر است با یک استراتژی بازاریابی محتوا شروع کنیم و سپس وبلاگ خود را با آن استراتژی تطبیق دهیم.وبلاگی که جزئی از استراتژی بازاریابی محتوا نیست ، باعث ترافیک ارگانیک و صحیح نمیشود. فقط وقت شما را تلف میکند.
روش وبلاگ نویسی یک ابزار است و بازاریابی محتوا سیستمعاملی است که این ابزار در آن کار میکند.شاید بپرسید حالا که اهمیت این قضیه را می دانیم چگونه وبلاگ نویسی کنیم؟خوب حالا فرض میکنیم که مخاطب خود را پیدا کردید. الان وقت آن رسیده است که با نحوه و طریقه وبلاگ نویسی حرفه ای آشنا شویم:
1. تولید محتوای پیوسته بهترین نحوه وبلاگ نویسی
همه ما تا حالا یکبار این توصیه را شنیدهایم. ولی خوب در این روزها که مشغلههای مختلفی داریم آیا میشود هرروز مطلبی نوشت؟ (می خواین بگین نه؟) بله اگر هدف داشته باشید و بدانید که وقتی دستبهقلم میبرید و سعی در انتقال تجربهای دارید چه تغییری در دنیا به وجود میآورید هیچوقت از نوشتن دلسرد نمیشوید.
منظورم از تغییر در دنیا این نیست که مثلاً با تولید محتوا برای وبلاگ مشکلات کره زمین راحل کنید. نه! ولی وقتی دارید با نوشتن تجربه خود را به دیگران انتقال میدهید و با ایجاد اطلاعات به آنها آگاهی میدهید این یعنی یک تلاش برای کمک به دیگران. به این فکر کنید که کاری که دارید انجام میدهید صرفاً یکبار روی دوشتان نیست.نوشتن به شما هویت میدهد و هرچه بیشتر و درستتر بنویسید به هم نوعان خود کمک کردهاید. با فکر کردن به چنین موضوعاتی هم مطالب باکیفیتتری مینویسید و هم برای نوشتن پست بعدی خود بیتابی میکنید.
2. یک دفترچه یادداشت داشته باشید
یک دفترچه یادداشت داشته باشید و در آن ایدهها، لینکها و اطلاعاتی که باید جمعآوری کنید را یادداشت کنید.من معمولاً وقتی تصمیم به نوشتن مطلب برای وبلاگ می گیرم که دو یا سه ایده برای انجام دادن و تعدادی لینک برای جستوجو داشته باشم.
اگر وقت لازم برای نوشتن یک قطعه طولانی ندارید ، بهتر است چند پست کوچکتر آماده برای گسترش یا ویرایش داشته باشید. رفتهرفته از دفترچه یادداشت خود کمک بگیرید و این ایدهها و نوشتههای کوچک را گسترده کنید و یک مطلب درست حسابی بنویسید.
3. وقت مشخصی به نوشتن مطالب وبلاگ اختصاص بدهید
افراد با توجه به مشغلههایی که دارند در زمانهای مختلفی مینویسند. اصلاً هم نمیشود برای همه یک نسخه پیچید و گفت اگر صبح بنویسید نوشتهتان بهتر است. خیلی از نویسندههای بزرگ در ادبیات هم هستند که اواخر شب شاهکار خلق کردهاند.( مثل فرانتس کافکا، که به خاطر اینکه از صبح تا شب مشغول کار وکالت بود فقط در اواخر شب مهلت میکرد چیزی بنویسد)
اما چیزی که مهم است این است که بهتر است برای تولید محتوا برای وبلاگ ساعت مشخصی داشته باشید. با این کار نوشتن برای شما تبدیل به یک عادت میشود. و اگر یک روز در آن ساعت مطلبی ننویسید بدندرد میگیرید. (ریا نشه؛ اما بیینین اعتیاد من به نوشتن در چه حدیه!)
4. از چند روش وبلاگ نویسی استفاده کنید
گاهی هم پستهایی با طول و سبکهای مختلف انجام دهید. خود من دوست دارم مقالات و مصاحبههای رسمیتر، مصاحبههای طولانیتر و همچنین مشاهدات شخصی بیشتری را انجام دهم. یکی از لذتهای وبلاگ نویسی این است که در این کار ویراستاری نداریم که به ما بگوید چه چیزی بنویسیم یا چگونه آن را بنویسیم. بهاینترتیب من فقط روی یک نوع از پست حساب نمیکنم و با آزادی عمل بیشتری نوع پستم را مشخص میکنم.
این خیلی هیجانانگیز است که نه خودتان میدانید که قرار است چه مطلبی بنویسید و نه مخاطبتان. وقتی مطلبتان منتشر شود همه بدون تلف کردن وقت روی آن کلیک میکنند.ولی توجه داشته باشید که در انتخاب موضوع از نیچ وبلاگ دور نمی شوید.
5. به گفتوگو اضافه کنید
تعداد زیادی وبلاگ نویس منفعل وحشتناک در اینترنت وجود دارد که فقط در حال تولید اطلاعات هستند. بدون اینکه مطالبی که مینویسند جذاب باشد و به گفتوگوی حال حاضر در اینترنت کمک کند.باوجود حدود 60 میلیون وبلاگ در اینترنت، شما واقعاً باید از این افراد بهتر باشید. به نظر من ، گفتن چیزهای جدید و جالب برای کمک به گفتوگوها مهم است. مطلبی که مینویسید باید طوری باشد که واکنش سایر صاحبنظران و حتی افراد عام جامعه را به همراه داشته باشد.
6. در وبلاگ نویسی خودتان باشید
ولتر(Voltaire) میگوید: “اگر چیز خیلی دلپذیری پیدا نکنیم ، حداقل چیز جدیدی پیدا خواهیم کرد.” اگر در حالت ایده آل میخواهید چیزی جالب بگویید ، فقط کافی است خودتان باشید و نگران چیز دیگری نباشید. بهترین وبلاگها معمولاً آنهایی هستند که منحصربهفرد ، بینظیر و بسیار شخصی هستند.
نکته فوقالعاده درباره وبلاگ نویسی این است که هرچه بنویسید ، مخاطبی برای آن وجود دارد. پس نیازی نیست که خودتان را پشت وبلاگ پنهان کنید. اتفاقاً چیزی که باعث موفقیت شما میشود ضمیر “من” در نوشتههای شماست.
7. خوتان را نشان دهید و معرفی کنید
فکر میکنم خوب است که تصویری از خود ، آدرس ایمیل خود و کمی اطلاعات بیوگرافی درباره خودتان در وبلاگ خود قرار دهید. گاهی اوقات یک نام مستعار کافی است اما باید بهتدریج در وبلاگ نویسی یک شخص واقعی به مخاطب نشان دهید.
در فلسفه افلاطون یک نظریه معروف دارد که خلاصهاش این است که میگوید در نوشتن چون نویسنده حاضر نیست نمیتواند ابهامات را رفع کند و این به گنگی نوشته نسبت به گفتار دامن میزند. فکر نمیکنم شما بخواهید این ابهام را با پنهان کردن خودتان پشت پرده برای خواننده بیشتر کنید.
8. وارد جو وبلاگ نویسی شوید
سادهترین راه برای ایجاد ترافیک ، اظهارنظر مناسب در سایتهای دیگران است. اگر به وبلاگهای آنها لینک بدهید ممکن است آنها شمارا متقابلاً لینک کنند. پس سعی کنید در حوزهای که فعالیت میکنید به وبلاگهای نویسندههای مرتبط سر بزنید و با آنها در تعامل باشید. این قضیه به شما کمک میکند تا صدای خودتان را در دنیای وبلاگ نویسی پیدا کنید و نوشتههای خود را جا بی اندازید.
9. خوانندههای همیشگی برای وبلاگ مهمتر هستند
گاهی اوقات ، پستی میگذارید که بسیار پربازدید میشود. ممکن است مطلب شما چند هزار مخاطب برای شما بیاورد؛ اما فقط بخشی از این افراد میمانند و همواره بازدید میکنند.مهم آن تعداد افرادی هستند که به سایت شما برمیگردند ، نظر میدهند، به مطالب شما لینک میکنند و ازآنچه مینویسید لذت میبرند. ابتدا برای خود و در مرحله دوم برای آنها بنویسید. هر وقت تلاش کنید که برای وبلاگتان ترافیک بخرید، مطالبی که تولید میکنید بهجای کسب ترافیک خوانندهها را فراری میدهند. باور کنید!
10. وبلاگ شخصی خود را سئو کنید
به یاد داشته باشید که سایت خود را در تمام موتورهای جستجو معمول ثبت کنید. از گوگل آنالیتیکس(Google Analytics) و گوگل سایت مپس (Google Sitemaps) استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک میکنند تا بفهمید مردم بیشتر در مورد چه مطالبی بیشتر جستوجو میکنند و کدام پستهایتان با اقبال بیشتری روبرو میشوند. سعی کنید سرفصلها و مطالب را طوری تغییر دهید تا مطمئن شوید برای آنهایی که جستوجو میکنند محتوای مفیدی تولید میکنید.
مثلاً اگر مشاهده کردید مطلبی که درباره رایان گیگز نوشتید از مطلب حرکات ورزشی بیشتر بازدید گرفت این یعنی مخاطبان شما بیشتر به پستهای درباره به افراد مربوط واکنش نشان میدهند.البته قرار نیست که از این به بعد همیشه از این سبک پستها بنویسید. ولی خوب هر آماری در دنیای وب باارزش است و روزی به درد میخورد.
1. از تصویر استفاده کنید
تصاویر ، کارتون و طرحها را فراموش نکنید. خواندن مجله موردعلاقه خود را بدون تصویر تصور کنید. قطعاً خستهکننده است! یک تصویر خوب، نکاتی را که مطرح میکنید در ذهن خوانندگان ماندگار میکند. از آی ستاک فوتو(iStockPhoto) که یک منبع ارزانقیمت تصاویر باکیفیت خوب است استفاده کنید.
12. به خوانایی نوشته خود توجه کنید
خوانایی یک معیار بسیار مهم در وبلاگ نویسی است. سعی کنید مطالبی که مینویسید خوانا باشد. از نوشتن ساختارهای پیچیده و پاراگرافهای طولانی خودداری کنید. به نوع فونت و رنگ فونتی که استفاده میکنید توجه کنید. فونتی انتخاب نکنید که خواندن متن را برای خواننده دشوار کند. باید متن شما ازلحاظ ظاهری طوری باشد که خواننده بتواند بهسرعت از روی متن شما بگذرد و چشمش هنگام خواندن خسته نشود.
13. آمار وبلاگ را دنبال کنید
هرکسی که یک وبلاگ نویس واقعی باشد قطعاً معتاد به آمار خود خواهد بود. در ابتدا ، من در مورد تعداد خام بازدیدکنندگان وسواس بودم. (هنوز هم هستم) اما من الآن از آمار علاقهمند به مواردی هستم که افراد را به سایت میآورند. آمار به من میگوید که آنها چه پستهایی را دوست دارند ، آیا مجدداً به سایت بازمیگردند و هرچند وقت، چه چیزهای را جستوجو میکنند.
14. روزهایی را به ارتقاء وبلاگ اختصاص دهید
سرپا ماندن یک وبلاگ فقط به نوشتن محتوا مربوط نمیشود. سعی کنید در هر دو یا سه ماه یک روز را به ارتقاء خود سایت اختصاص دهید. این به معنی طبقهبندی دوباره پستها ، بررسی لینکهای خراب و پیادهسازی ویژگیهای جدید است.
15. پستتان را برای موتورهای جستجو بهینه کنید
تعداد زیادی از بازدیدکنندگان یک پست از طریق جستوجو در گوگل به پست شما میرسند. اگر مطلبتان مفید باشد و کاربر تجربه کاربری خوبی از وبسایت شما داشته باشد مطمئن باشید میتوانید او را به یک کاربر دائمی تبدیل کنید. پس مطلبی که مینویسید باید الفبای سئو را رعایت کند.
سخن پایانی
شما در این مقاله با وبلاگ نویسی آشنا شدید. همچنین از مراحل شروع و آموزش های لازم آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت تئسط ما جواب داده شود.
سوالات متداول
برخی بر این باورند که نخستین سیستم وبلاگ نویسی توسط سیستم گروه های خبری Usenet انجام شد . Usenet را در واقع می توان به عنوان یک نوع سیستم ذخیره سازی و سازماندهی پیام ها و همچنین اطلاعات که مراجعین می توانند با مراجعه به سیستم خبر و اطلاعات مورد نیاز خود را از سیستم پیدا کرده و یا اطلاعاتی را به گروه های خبری ارسال کنند.
سیستم های وبلاگی همچون Blogger و Livejournal جزء اولین سیستم های وبلاگ نویسی رایگان در دنیای اینترنت بودند و خیلی زود در بین وبلاگ نویسان و کاربران اینترنت معروف شدند . پس از این دو سیستم وبلاگی، سیستم مدیریت محتوا یا Wordpress خلق شد . این سیستم های بلاگی توانستند دنیای اینترنت را در زمینه اطلاع رسانی خبری و آموزشی دگرگون کنند .