سبک زندگی

درمان شکستگی زانو چقدر طول میکشد؟

یکی از رایج‌ترین انواع شکستگی‌ها در مفاصل که امروزه بیشتر افراد آن را تجربه کرده‌اند، ایجاد شکستگی زانو است. دلایل بروز این عارضه مختلف است و در بسیاری از موارد افتادن از ارتفاع بسیار زیاد و تصادف از عوامل اصلی در ایجاد آن خواهند بود.

شکستگی‌های ناحیه زانو به چند دسته تقسیم می‌شوند که معمولاً باتوجه به میزان و شدت، اقدامات درمانی لازم برای آن درنظر گرفته می‌شود. باتوجه به نوع درمان، زمان بهبودی در هریک از افراد متفاوت خواهد بود. در ادامه به نکاتی درخصوص شکستگی‌های زانو و طول دوره بهبودی آن اشاره می‌شود.

شکستگی زانو چیست؟

شکستگی در زانو یکی انواع مختلف شکستگی‌های مفاصل است که در اثر ایجاد ضربه به این ناحیه ایجاد می‌شود و دارای انواع مختلفی است.

زانو از ۳ بخش استخوان کشکک، ران و ساق پا شده است که در برخی موارد امکان بروز شکستگی در یک ناحیه یا تمامی نقاط ذکرشده وجود خواهد داشت. شایع‌ترین شکستگی‌های زانو در کشکک زانو (پاتلا) رخ می‌دهد.

شکستگی بسته و شکستگی باز زانو ۲ نوع از اشکال مختلف این عارضه هستند که نیازمند درمان به موقع و فوری خواهند بود. در هریک از انواع ذکرشده نوع درمان، متناسب با شدت ضربه وارد‌شده تعیین می‌شود.

از دست‌دادن تعادل و افتادن از ارتفاع بسیار زیاد، از دلایل شایع‌ ایجاد آسیب بر زانو به‌ویژه کشکک آن است. در هنگام ایجاد ضربه، نقاط مختلفی همچون پوست و بافت نرم جلوی زانو آسیب می‌بیند و عاملی بر ایجاد شکستگی باز در این ناحیه است.

احتمال ایجاد آسیب در زمان‌هایی که فشردگی و میزان انقباض‌های زانو بیشتر می‌شود افزایش پیدا می‌کند و در نهایت به شکستگی در نقاط مختلف زانو منجر خواهد شد. بررسی و تشخیص نوع آن برعهده دکتر شکستگی زانو در تهران است و معمولاً به کمک دستگاه‌های رادیوگرافی امکان آن فراهم می‌گردد.

بخوانید
بهترین مراکز گردشگری مالزی

به کمک بررسی و معاینه توسط دکتر شکستگی زانو ، تمامی مشاوره‌ها و اقدامات لازم درخصوص بهبود آن برای بیمار درنظر گرفته‌ می‌شود. یکی از نکات مهم و بسیار پراهمیت در شروع روند درمانی، تشخیص صحیح و مناسب میزان شکستگی در افراد است.

درصورتی‌که مشکلاتی درخصوص شکستگی‌ در‌ زانو خود دارید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت دکترتو و دریافت مشاوره رایگان از پزشکان آن است. به کمک پزشک ارتوپد روند تشخیص و شروع درمان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

درمان شکستگی زانو چقدر طول می‌کشد؟

برای تشخيص ابتدایی شکستگی در‌ زانو، نیاز است که بیمار در مدت زمان بسیار کوتاهی به پزشک مراجعه کند. یک دکتر شکستگی زانو در تهران با بررسی نوع و شدت آسیب وارد‌شده به نواحی مختلف زانو، راهکار‌های درمانی مناسب برای آن را تشخيص می‌دهد.

یکی از روش‌های کاملاً اصولی در تشخیص میزان شکستگی‌ها، استفاده از رادیوگرافی و تصویربرداری پیشرفته است. استفاده از تجهیزات مدرن در بررسی آسیب‌های واردشده به زانو می‌تواند جزئیات کامل و دقیق مشکلات به وجود آمده را نمایش دهد و دکتر شکستگی‌ زانو در تشخیص صحیح علت عارضه یاری کند.

به کمک تصویربرداری و رادیوگرافی، امکان پیش‌بینی طول دوره بهبودی در بیمار فراهم می‌گردد و پزشک می‌تواند زمان لازم برای گچ‌گرفتن ناحیه شکستگی را تخمین بزند. بیماران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره آنلاین از پزشکان در دکترتو به سایت آن مراجعه کنند.

یکی از نکات مهم در بهبود سریع‌تر در بیمار، قرار‌گیری میزان سلامت وی در وضعیت مطلوب است. درصورتی‌که بیمار، در شرایط نامناسبی همچون اضافه وزن یا دیابت قرار گیرد و نیاز به انجام گچ گرفتن نواحی شکسته‌شده باشد، احتمال می‌رود روند بهبودی با دشواری‌هایی مواجه شود.

بخوانید
۵ نکته برای یادگیری زبان انگلیسی با سرعت زیاد

معمولاً بیمار برای بررسی دوباره محل آسیب‌دیده و جوش‌خوردن استخوان‌ها نیاز به ۱۰ الی ۱۶ روز زمان خواهد بود. پس از گذشت این دوره، متخصصان با ارزیابی روند بهبود بیمار، وضعیت عمومی سلامت بیمار را بررسی می‌کنند.

معمولا بین ۶ ماه تا یک سال برای بهبود شکستگی‌های‌ زانو زمان نیاز است و طول این دوره باتوجه به سلامت جسمانی بیمار و رعایت نکات مراقبتی لازم پس از گچ‌گرفتن تعیین می‌شود.

در مواردی که درمان شکستگی‌های زانو به کمک گچ‌گرفتن یا بستن آتل انجام نشود، از روش‌های جراحی برای بهبود این وضعیت استفاده خواهد شد. برخی تجهیزات مدرن همچون پیچ و پلاتین بالاترین کاربرد را در انجام جراحی خواهند داشت و به کمک این عمل، بخش‌های آسیب‌دیده و شکسته‌شده ترمیم می‌شوند.

‌مراقبت‌ها و درمان خانگی شکستگی زانو

برای تسریع روند بهبود و کاهش طول دوره درمان بیمار نیاز است که چند نکته مهم برای مراقبت از آن رعایت شود.

  • رژیم غدایی: استفاده از یک رژیم غذایی سالم و حاوی پروتئین کافی، در بهبود وضعیت جسمانی و همچنین تسریع روند درمان بیمار تاثیرات قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. مواد غذایی که دارای آهن هستند، می‌تواند نیاز‌های بدنی بیمار را به‌خوبی تامین کنند. مصرف الکل، مواد مخدر و نوشیدنی‌های مضر می‌تواند باعث طولانی‌شدن دوره نقاهت و بهبودی بیمار گردد.
  • ورزش: گچ‌گرفتن محل آسیب‌دیده و عدم حرکت آن در طولانی مدت، باعث ایجاد خشکی در ناحیه شکستگی‌های زانو خواهد شد. بنابراین، توصیه می‌شود برای سرعت پیدا‌کردن روند درمانی بیمار، از نرمش‌های سبک استفاده شود. البته بهتر است هر نوع حرکت در افرادی که دچار شکستگی در ناحیه زانو هستند با پزشک مطرح شود و در صورت موافقت و صلاح‌دید پزشک اقدام به انجام‌دادن آن‌ها صورت گیرد.
  • فیزیوتراپی: افرادی که دچار شکستگی‌های مختلفی در ناحیه زانو هستند، ممکن است با تجویز پزشک خود برای انجام برخی حرکات تخصصی به منظور ایجاد قوت لازم در محل آسیب‌دیده به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنند.
بخوانید
درباره خستگی عاطفی بخوانید

حرکات لازم برای تقویت زانو و بهبود حرکت بیمار به کمک یک فیزیوتراپ در اختیار بیمار قرار می‌گیرد و با انجام روزانه و مرتب این تمرین‌ها، روند بهبودی در مدت زمان سریع‌تری انجام می‌شود.

  • مراقبت از پانسمان‌: یکی از نکات مهم در درمان و بهبود سریع‌تر وضعیت بیمار، رعایت مراقبت‌های لازم درخصوص پانسمان‌های محل شکستگی است. درصورتی‌که نقاط آسیب‌دیده پاسمان شده‌اند، نیاز است که به جهت جلوگیری از بروز عفونت‌، تعویض آن‌ها با دقت کافی انجام شود. اکثر افرادی که نسبت به بهداشت پانسمان‌های خود بی‌توجه هستند، دچار عفونت‌های مختلفی در ناحیه آسیب‌دیده خواهند شد.

جمع‌بندی

درد و شکستگی زانو یکی از عارضه‌های بسیار جدی و مهم است که‌ در صورت عدم توجه کافی به آن، امکان بروز عوارض‌های متعدد برای بیمار افزایش می‌یابد. در برخی موارد که شکستگی‌های زانو شدت کمتری دارد، به کمک گچ‌گیری و بستن آتل می‌توان روند درمانی آن را آغاز نمود.

ممکن است شدت آسیب‌های واردشده بر زانو بیشتر از یک آسیب‌ دیدگی جزئی باشد، در این موارد اقدامات لازم پزشکی برای جراحی و درمان تخصصی‌تر برای بیمار صورت می‌گیرد. شما می‌توانید برای یافتن پزشک متخصص در حوزه ارتوپد برای کسب اطلاعات بیشتر و مشورت درخصوص شکستگی‌های ناحیه زانو به سایت دکترتو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا