سبک زندگی

از مدیریت زمان چه می دانید؟

اهمیت زمان بعنوان اولین و باارزشترین دارایی زندگی هر فرد، غیر قابل انکار است. زمان بدون هیچ تعللی می گذرد. مهم است که ما زمان خود را به درستی بین امورات زندگی تقسیم کنیم. آیا شما در انجام این کار با مشکل مواجه هستید؟ همیشه فکر می کنید که زمان کافی برای انجام کارهایتان ندارید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا اهمیت مدیریت زمان آشنا شوید.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان، یعنی زمان خود را به‌طور مؤثر به فعالیت‌های مناسب اختصاص دهیم. مدیریت مؤثر زمان، به افراد اجازه می‌دهد تا بر اساس اولویت‌های خود، فاصله‌های زمانی خاصی را به فعالیت‌های خاصی اختصاص دهند. به‌عبارت دیگر، اینکه چگونه زمان را مدیریت کنیم یعنی اینکه از وقت خود، به بهترین شکل استفاده کنیم، زیرا وقت همیشه محدود است. در مدیریت زمان مشخص می‌کنید که کدام فعالیت مهم‌تر است و چه مدت زمانی را باید به آن اختصاص دهید، کدام کار را باید زودتر انجام دهید و کدام کار را بعدا نیز می‌توانید انجام دهید.

چرا دچار کمبود زمان می‌شویم؟

همه ما به یک علت واحد دچار کمبود زمان نمی‌شویم.

پیش از اینکه به فکر مدیریت زمان و حل کردن مشکل کمبود وقت خود باشیم، باید تشخیص دهیم که چرا دچار کمبود زمان شده‌ایم. در ادامه برخی از رایج‌ترین علت های کمبود وقت را با هم مرور می‌کنیم.

رویاهای بزرگ و هدف گذاری غیرواقعی زمانتان را تلف می کند

برخی از ما به دلیل رویاهای بزرگی که در سر داریم، احساس می‌کنیم به کمبود زمان گرفتار شده‌ایم.

اهداف غیر واقعی باعث اتلاف وقت است

وقتی که تصمیم می‌گیریم به یک انسان بزرگ تبدیل شویم. وقتی به غول‌های صنعت و اقتصاد ایران و جهان فکر می کنیم. وقتی می‌خواهیم تاثیری ماندگار از خودمان در حوزه علم و دانش و فرهنگ و هنر به جا بگذاریم. یکی از اولین چیزهایی که به خاطر می‌آوریم محدودیت زمان است. خصوصاً اگر به سن خودمان فکر کنیم و احساس کنیم، تا این نقطه که هم اکنون آمده‌ایم، به اندازه‌ی کافی از عمر و وقت خودمان استفاده نکرده ایم.

بخوانید
سبک زندگی سالم چیست ؟ مجموعه ای از انتخاب های سالم !

ضعف در مهارت تصمیم گیری و اولویت بندی کارها مسبب اتلاف زمان

کمبود وقت ممکن است به دلیل مشکل در اولویت بندی کارها و فعالیت‌ها باشد. گاهی اوقات، ممکن است احساس کنیم که حجم فعالیت‌ها زیاد است  و نمی‌دانیم که بهتر است کدام را به نفع کدام کنار بگذاریم. یا کدام را در اولویت قرار دهیم.

من می‌خواهم درس بخوانم و بهترین معدل را در پایان دوره کارشناسی بگیرم. دغدغه‌ی کنکور ارشد را هم دارم و می‌بینم فرصت کافی برای آن ندارم. شنیده‌ام که پس از دوران دانشجویی فرصت مطالعه خیلی کمتر است. دلم می‌خواهد از همین دوران برای یادگیری و توسعه دانش خودم هم استفاده کنم. از طرفی برای تامین هزینه‌ی تحصیل و همینطور کسب تجربه، کار هم می‌کنم یا می‌خواهم بکنم. احساس می‌کنم همه اینها هم در یک اولویت هستند و مهم هستند. یا اگر اولویت‌های آنها با هم فرق دارد، دانش یا شجاعت این اولویت بندی را ندارم. امیدوارم از طریق مدیریت زمان، فضایی ایجاد کنم که به همه‌ی خواسته‌های خودم برسم.

ضعف در واگذاری برخی امورات به بقیه

ما خیلی وقت‌ها در واگذار کردن کارها به دیگران، ضعیف عمل می‌کنیم. یا کارها را به شکل نامطلوبی به دیگران واگذار می‌کنیم که در نهایت زحمت خودمان دوچندان می‌شود. ناتوانی در تفویض اختیار و واگذاری نادرست و غیرحرفه‌ای کارها به دیگران، باعث می‌شود که در نهایت بسیاری از ما به این نتیجه برسیم که بهترین روش صرفه جویی در زمان، این است که کارها را خودمان انجام دهیم.

تفویض برخی کارها برای مدیریت زمان

از آنجا که به هر حال ، ظرفیت ما در انجام کارها محدود است، نهایتاً احساس می‌کنیم مدیریت وقتمان، آن کلید طلایی است که می‌تواند چنین مشکلی را برای ما حل کند.

بخوانید
زندگی نامه حسین عالیزاد، بنیان گذار سنیچ

تکنیک هایی برای مدیریت زمان

کسانی که در زندگی خود مدیریت و برنامه ریزی زمان دارند کارهای خود را در اسرع وقت و به شکل صحیح انجام می دهند. بیایید چندی از این روش ها را بیاموزیم.

طرح کاری داشته باشید

ایده پردازی قبل از انجام کارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است پس بهتر است روزانه قبل از انجام کارهایتان ایده در نظر بگیرند . اختصاص زمان رانندگی یا پیاده روی تا محل کاربرای فکر کردن و ایده پردازی سبب میشود تا قبل از انجام کارهای روزانه تان ایده داشته باشید تا کارهایتان درست انجام شود.

زمان خواب نیز یکی از مواقعی است که می توانید درباره ی کارهای روز بعد یا روزهای بعد تان فکر کنید و روز بعد با ذهنی بازتر و آماده تر به سمت محل کار خود بروید . وقت هایی که صرف برنامه ریزی می شود شما را به هدفتان بیشتر نزدیک می سازد.

مدیریت انرژی مهمتر از آن است که فکر می کنید

مسئله‌ی دیگری هم وجود دارد که گاهی از چشم ما دور می‌ماند: «ما آن‌قدر درگیر مدیریت زمان می‌شویم که مدیریت انرژی را فراموش می‌کنیم.»

مدیریت زمان

مثلاً از خودمان نمی‌پرسیم که آیا واقعاً باید تمام ساعات بیداری خودم را با حداکثر فشار کار کنم؟ یا بهتر است ساعت‌هایی را به تجدید قوا و استراحت اختصاص دهم تا کارایی‌ و عملکردم در کار افزایش پیدا کند؟

فرض کنید یک ساعت برای حل یک مسئله فرصت دارید. آیا واقعاً بهترین روش این است که تمام ۶۰ دقیقه روی همان مسئله متمرکز بمانید؟ آیا بهتر نیست عمداً و آگاهانه، این یک ساعت را به ۴۵ دقیقه کاهش دهید و ۱۵ دقیقه‌ی میانی را به عنوان وقت استراحت در نظر بگیرید؟ آیا در این حالت، شانس شما برای حل مسئله بیشتر نخواهد بود؟

بخوانید
الفبای آشنایی با بیت کوین

وظایفتان را بهتر بشناسید و بر آن ها مسلط شوید

در ابتدا مشخص کردن وقت هایی برای انجام کارهای چندتکلیفی و کارهای تکی بسیار پر اهمیت است.مثلا انجام تکمیل چک لیست ها در محل کار از کارهایی است که باید به صورت چند کاره باشد. تا در وقت صرفه جویی شود. اما انجام پروژه های ویژه و خاص باید به صورت تکی باشد. تا در بالاترین سطح انجام شود و حواس و زمان ویژه ای به آن اختصاص داده شود.

هنر نه گفتن را در خود پرورش دهید تا زمان مدیریت شود

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که نمی‌توانند به سادگی به دیگران «نه» بگویند. به همین دلیل، قسمت عمده‌ای از وقت خود را صرف انجام کارهایی می‌کنند که به دلیل خجالت یا رودربایستی یا دلایل مشابه، پذیرفته‌اند. در چنین شرایطی، تلاش برای بهبود مهارت مدیریت زمان، به معنای بهبود توانایی‌های ما نیست.

شناخت و تسلط بر وظایف

بلکه گویی می‌خواهیم ظرفیت بارکشی خودمان را افزایش دهیم. تا دیگران بتوانند با دردسر کمتری بار بیشتری را بر شانه‌های ما تحمیل کنند.

سخن پایانی

در این نوشتار درباره اهمیت مدیریت زمان سخن گفتیم. فراموش نکنید که هیچ گاه برای ترک عادات و روش های بد دیر نیست. پس اگر فکر می کنید ساعات تلف شده زیادی دارید یا به درستی به انجام کارهایتان نمیرسید، تکنیک های مدیریت لحظات را تمرین کنید. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت بنویسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید:

https://bit.ly/3bTYk6Bhttps://b2n.ir/q68009
https://cutt.ly/nTyy2tQhttp://iwo.ir/171nk
https://1ea.ir/RumEhttps://rb.gy/zxojod

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا